• تاریخ انتشار : 1403/08/28 - 01:09
  • تعداد بازدید : 58
  • تعداد بازدیدکننده : 56
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مدیر املاک و مستغلات شهرداری رشت در صحن علنی شورا مطرح کرد؛

اخذ ۵۷ سند تک برگی طی شش ماهه نخست سال جاری ضرورت ایجاد بانک املاک شهرداری رشت شفاف‌سازی وضعیت ۳۵۷۷ ملک شهرداری رشت

به گزارش امور ارتباطات شهرداری رشت، «عباداله قدردان ایزدی» مدیر اداره املاک و مستغلات شهرداری رشت در یکصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر به عملکرد این اداره پرداخت و اظهار کرد: اداره املاک به‌ عنوان یک نهاد مستقل سابقه طولانی ندارد، اما همواره از ابتدای تأسیس شهرداری، در ذیل اداره حقوقی به خدمت ‌رسانی به شهر و شهروندان پرداخته است.

وی ادامه داد: وظایف سازمانی اداره املاک طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها شامل برنامه‌ ریزی جهت شناسایی و حفظ و ثبت اموال، تشکیل بانک املاک و ثبت اراضی در دفاتر اسناد رسمی است.

قدردان ایزدی ادامه داد: در سیستم سرای شهرداری، لایحه‌ای تحت عنوان املاک ایجاد شده که در دسترس تمامی کارشناسان برای صدور پروانه و سایر اقدامات قرار دارد؛ این لایحه شامل خطوط قرمزی است که نشان ‌دهنده املاک شهرداری است و از سوء استفاده ‌ها جلوگیری می‌کند.

وی به جمع آوری لیستی از تمامی املاک تحت اختیار شهرداری اشاره کرد و گفت: این لیست به سازمان‌های نظارتی همچون بازرسی و دیوان محاسبات ارسال شده است لذا بخشی از این املاک فاقد سند مالکیت هستند که ما آنها را نیز شناسایی کرده‌ایم.

مدیر اداره املاک و مستغلات شهرداری رشت با اشاره به توافقات انجام‌ شده با آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف املاک گفت: بخشی از املاک در تصرف نیروی انتظامی بود که با پیگیری‌های اداره حقوقی، این موضوع در حال رسیدن به نتیجه است،

قدردان ایزدی در ادامه توضیحات خود در خصوص وضعیت املاک شهرداری رشت گفت: ما در مرحله اجرایی قرار داریم و اقدامات زیادی انجام شده، اما هنوز برخی مسائل میراثی وجود دارد که تعیین تکلیف نشده‌اند.

وی گفت: نقشه‌برداری و شناسایی املاک به‌ طور کامل انجام شده و اکنون آماده ‌ایم که پروژه‌ها را به مرحله اجرا برسانیم، اما برای این منظور، نیاز به مجوزهای لازم داریم.

وی افزود: یکی از پروژه‌های مهم ما، پیاده ‌راه ورودی خیابان لاهیجان است که شامل هفت باب مغازه می‌شود و در حال حاضر در مرحله کارشناسی و مذاکره با مالکین هستیم.

قدردان ایزدی ادامه داد: مهمچنین سه پلاک برای بازگشایی فاز اول بلوار کوچکی تملک کرده‌ایم و در حال توافق با دو پلاک دیگر هستیم؛ یکی از پروژه‌های دیگر ما، تملک زمین‌های مورد نیاز برای پروژه‌های آب و ترافیک است که در حال حاضر یک پلاک تملک شده و یک پلاک دیگر نیز در حال کارشناسی است.

وی به پروژه‌های دیگر نیز اشاره کرد و گفت: در مسیر ۳۰ متری خرمشهر به ۱۴ متری لاله، بخش عمده‌ای بازگشایی شده و ما دو پلاک باقی‌مانده را نیز تملک کرده‌ایم و همچنین در پروژه سعدی به سرگل، از ۱۴ ملک باقی‌مانده، ۸۴ متر تملک شده و مذاکرات برای تملک مابقی در حال انجام است.

مدیر املاک و مستغلات شهرداری رشت تصریح کرد: در شش ماهه اول سال جاری، موفق به اخذ ۵۷ سند تک‌برگی شده‌ایم که از این تعداد، ده مورد تبدیل سندهای دفترچه‌ای به تک‌برگی بوده است  و در راستای اجرای ماده ۸ قانون تملک، ۱۰ پرونده در محاکم داریم.

قدردان ایزدی در ادامه به موضوع ارزیابی و آماده‌سازی اسناد و نقشه‌برداری املاک اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد کرده ایم تا کار ارزیابی و آماده‌سازی اسناد و نقشه ‌برداری این املاک انجام شود؛ این اطلاعات را در اختیار سازمان سرمایه‌گذاری قرار داده ایم تا از آن‌ها برای پروژه‌های سرمایه‌ گذاری استفاده کنند.

قدردان ایزدی همچنین به سامانه املاک اشاره کرد و گفت: ما در حال پیگیری لیست املاکی هستیم که به شهرداری واگذار شده‌اند و این املاک عمدتاً در دو پلاک بزرگ چون دهکده پارمیس و آتیه‌سازان قرار دارد.

وی گفت: این قطعات به شهرداری واگذار شده‌اند و عمدتاً عناوین عمومی دارند، اما برخی از آن‌ها نیز تجاری و خدمات اداری هستند.

مدیر املاک و مستغلات شهرداری رشت ادامه داد:  در مجموع  ۸۶۶ عنوان ملک داریم که سند شده‌اند و ۲۷۱۱ ملک دیگر نیز تملک شده است و مجموع املاک ما به ۳۵۷۷ عنوان می‌رسد، اما عملاً ما می‌توانیم ۸۶۶ عنوان را به عنوان املاک شهرداری در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: هدف اصلی اداره املاک و مستغلات شفاف‌ سازی وضعیت املاک شهرداری و تسهیل روند سرمایه‌گذاری و توسعه شهری است.

  • گروه خبری : اخبار شهرداری
  • کد خبر : 2172
کلمات کلیدی
زهرا رضوی
خبرنگار

زهرا رضوی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید